Recykling nawierzchni asfaltowych w świetle badań nad zwiększeniem udziału granulatu w MMA
W artykule poruszono zagadnienie dotyczące zwiększenia udziału odpowiednio dobranego granulatu pochodzącego z recyklingu do wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych. Przykłady takiego rozwiązania omówiono na podstawie próbnego odcinka drogi o nawierzchni z betonu asfaltowego na bazie granulatu.
- Źródło: Magazynie Autostrady 10/2018
- Autorzy: P. Słaboński (Labor Aquila), B. Stankiewicz (Politechnika Opolska)
- Pełny artykuł pobierzesz klikając – TUTAJ
Podsumowanie artykułu
Stare, wyeksploatowane nawierzchnie asfaltowe sfrezowane i poddane recyklingowi to niewątpliwie nowoczesny standard zrównoważonego rozwoju w budownictwie drogowym. Największy wskaźnik tzw. odzysku materiałów pierwotnie wbudowanych w nawierzchnie asfaltowe występuje w warunkach amerykańskich, gdzie poddawanych jest recyklingowi około 80% usuwanych, frezowanych nawierzchni asfaltowych. Efektywne wytworzenie MMA związane jest z użyciem odpowiednio przygotowanego granulatu, zastosowaniem kompatybilnego dla całości środka odświeżającego oraz zagwarantowaniem systemu technologicznego otoczarek, przeznaczonych do recyklingu.
Zastosowany w badanych odcinkach nawierzchni ekologiczny środek Asfix Alfa stworzony i wdrażany przez Instytut Badań Inżynierskich Labor Aquila Sp. z o.o. umożliwił wytworzenie MMA opartej w 100% na granulacie asfaltowym i był czynnikiem, komponentem odświeżającym oraz wzbogacającym. Uzyskane wyniki badań laboratoryjnych świadczą o tym, że na drogowych odcinkach testowych otrzymano warstwę ścieralną nawierzchni na bazie granulatu, odpowiadającą parametrami betonowi asfaltowemu AC 11 S dla ruchu KR 1-2 niczym nie ustępującą tradycyjnym nawierzchniom. Możliwości technologiczne dwubębnowych wytwórni MMA w deterministycznym stopniu pomagają w procesach recyklingowych efektywnego odzysku materiałów. Ważnym elementem toku produkcyjnego są też innowacyjne suszarki działające w technologii wytwórni z jedną suszarką.
Dzięki opisywanej technologii zrównoważony rozwój w budownictwie drogowym ma realne szanse zaistnienia w oczekiwanym finansowym i ekologicznym wymiarze, gdyż m.in. została obniżona temperatura produkcji do 120°C. Jednakże technologie recyklingowe wykorzystywane w innych krajach nie mogą być w sposób bezpośredni implementowane do zastosowań w naszych drogach. Należy je dostosować do polskich warunków klimatycznych oraz specyficznych własności materiałów występujących w Polsce bezustannie czuwając nad całym procesem technologicznie, jak i laboratoryjnie. Ponadto należy doprecyzować wymagania techniczne i prawne możliwości stosowania granulatu z frezowanych nawierzchni, a przede wszystkim ustalić jednolite i czytelne procedury odbioru nawierzchni z udziałem materiałów recyklowanych. Nie bójmy się granulatu.
Dowiedz się więcej na temat środka adhezyjnego Asfix Alfa do mieszanek mineralno-asfaltowych zwiększającego adhezję asfaltu do kruszywa!
Skontaktuj się z nami lub sprawdź na www.asfixalfa.pl